Chocohazelnoottaart met hazelnootkorst

wester
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: jan 2011
Land: Nederland

Chocohazelnoottaart met hazelnootkorst

Berichtdoor wester » 30 Nov 2014, 20:58

Gisteren op mijn verjaarsfeestje wilde ik eens een keer taart die ik ook zelf kon eten. En ondertussen heb ik dit dieet goed genoeg in de vingers om dat ook in elkaar te kunnen draaien. Bij deze het recept. Ik hoop dat de hoeveelheden een beetje kloppen, ik heb het natuurlijk nogal uit de losse pols gedaan.

Korst:
100 g witte hazelnoten
50 à 100 g boter op kamertemperatuur (kan waarschijnlijk ook met gesmolten boter)
beetje zoetstof
snufje zout

Rooster de hazelnoten in een koekenpan of in de oven tot ze lichtbruin zijn en je ze begint te ruiken.
Vermaal ze in een blender of foodprocessor tot grof meel.
Doe er een beetje zoetstof en een snufje zout bij. Het moet niet heel zoet worden, het is alleen de bedoeling de hazelnootsmaak te ondersteunen.
Voeg zoveel boter toe dat het mengsel enigszins samenhangt in grove klonten. De boter smelt een beetje door de restwarmte van de hazelnoten. Het hoeft geen deegbal te worden, maar er moet ook geen los hazelnootstof meer zijn.
Bekleed een taartvorm met bakpapier of neem een bakvorm waar de taart op andere manier makkelijk uitgaat. Het eindresultaat plakt nogal aan de vorm.
Druk het hazelnootmengsel op de bodem van een taartvorm en zet in de koelkast om op te stijven.
Maak daarna de vulling.

Vulling
250g boter (inderdaad, een heel pakje)
2 eetlepels hazelnootolie
5 à 8 eetlepels cacao
150 g hazelnoten
eventueel de geraspte schil van een sinaasappel
Zoetstof naar smaak

Meng boter, cacao, hazelnootolie, eventueel sinaasappelschil, en veel zoetstof. Ik had zelf vloeibare zoetstof en dan 7 flinke knepen. Het mengt nogal ongelijk, dat gaat er later beter uitzien.
Maal de hazelnoten grof. Rooster ze in koekenpan of oven, weer tot lichtbruin en geurig.
Meng de hazelnoten door de rest. De boter smelt behoorlijk door de warmte van de hazelnoot, zodat de andere ingrediënten goed door elkaar mengen.
Proef of het zoet en chocoladerig genoeg is, en voeg eventueel nog wat zoetstof of cacao toe. Giet het chocomengsel over de bodem en strijk uit. Laat goed afkoelen. Serveer koel.

Eet smakelijk!

Ik had zelf het idee dat de taart misschien nog lekkerder zou zijn als de verhouding korst/vulling wat meer richting korst zou verschuiven, maar ik weet niet of de taart dan nog voldoende samenhangt.

NenaDubois
Moderator
Atkins sinds: 23/01/2005
Land: Belgie

Re: Chocohazelnoottaart met hazelnootkorst

Berichtdoor NenaDubois » 01 Dec 2014, 17:23

Lijkt mij heel lekker maar ook behoorlijk zwaar, niet? Want de vulling is eigenlijk 'gewoon' crème au beurre met chocolade-hazelnootsmaak - nutella, dus maar dan lekkerder :D .

wester
Atkins sinds: jan 2011
Land: Nederland

Re: Chocohazelnoottaart met hazelnootkorst

Berichtdoor wester » 01 Dec 2014, 18:28

't Is inderdaad taart om in heel kleine puntjes te snijden. En zoals ik 'm had was de chocosmaak een stuk sterker dan Nutella, en dan ook nog met sinaasappelsmaak. Maar dat is naar eigen inzicht aan te passen.

Terug naar “Desserts”