siroop

noonie

siroop

Berichtdoor noonie » 03 Nov 2007, 11:47

--------------------------------------------------------------------------------
verwarm 100 ml water met zoetstof naar smaak, en voeg eventueel nog essence toe.
laat dit zachtjes koken.

meng ondertussen een lepeltje tartex biobin met koud water, tot er geen klontjes meer inzitten.

draai de verwarmingsbron op z'n laagst, met behulp van garde tartex biobin toevoegen en laten verwarmen tot je de juiste dikte hebt! is makkelijk, en lekker  

Noonie

Monique
Erelid
Geslacht: vrouw
Land: Nederland

Re: siroop

Berichtdoor Monique » 03 Nov 2007, 12:16

Waarom moet het water met de zoetstof koken? Zoetstof word er niet lekkerder op als je het te lang verhit.

Shannon †
Erelid
Land: Ierland

Berichtdoor Shannon † » 03 Nov 2007, 14:54

Monique op za 03 november 2007, 12:16:01 schreef:Waarom moet het water met de zoetstof koken? Zoetstof word er niet lekkerder op als je het te lang verhit.
Zoetstof na het inkoken erin doen?  :P  Ik moest even rageren Monique :-D  Vanwege het vorige draadje dat Yava erom vroeg  :!:

Monique
Erelid

Berichtdoor Monique » 03 Nov 2007, 17:11

En wat moet er inkoken dan, het water?

noonie

Berichtdoor noonie » 03 Nov 2007, 21:53

Als je poederzoetstof gebruikt, krijg je een wat stroperige massa.
En het toevoegen van de tartex biobin, gaat naar het best als het warm is, maar niet meer kookt.

gebruik je vloeibare zoetstof, heeft inkoken idd geen zin!

Ik heb nooit problemen met smaak verlies, we hebben het ook over 100 ml, en das echt zo verwarmd!

(een cake staat heel wat langer in de oven!)

Groetjes! Noonie. :)

Monique
Erelid

Berichtdoor Monique » 04 Nov 2007, 10:27

Poederzoetstof bevat 90gr khd per 100 gr Als je het een keer als poedersuiker vervanger gebruikt geen probleem want het is heel licht maar op deze manier gebruik je er dus heel veel van anders zou het niet stroperig worden en bevat je siroop net zoveel khd als een met echte suiker. Voor ons geen optie dus.

noonie

Berichtdoor noonie » 04 Nov 2007, 11:13

En waarom zou dat een probleem zijn als je een extensieve zoetstof gebruikt??? :?:

Marian
Site Admin
Atkins sinds: 28-02-2000
fase: 2

Berichtdoor Marian » 04 Nov 2007, 11:21

Omdat het verhaal dat je polyolen niet hoeft mee te tellen als koolhydraten helaas niet op waarheid berust...

http://www.atkinsforum.info/forum/viewtopic.php?t=32

noonie

Berichtdoor noonie » 04 Nov 2007, 15:13

Dat ben ik helemaal met je eens!
Tenminste, ik heb daar last van.

op het moment dat ik sorbitol nuttig, ben ik steenvast niet meer in ketose, en krijg ook last van me "rot "voelen.
Nu gebruik ik een extensieve zoetstof wat helemaal geen probleem oplevert, deze heeft een gi van 0!
Erythriol.

En echt, verkijk je niet, dit recept heeft echt een fractie aan zoetstof, nog niet eens gelijk aan een snoepje van de bron!
(anders zou de biobin immers ook niet nodig zijn!?! :wink: )
dus........ tel de kh gewoon mee, ik gebruik nog niet eens een halve gram....

En je zou natuurlijk ook natrena kunnen gebruiken, Na je het water essence, en biobin hebt gekookt...

Jammer het polyolenverhaal bijna voor iedereen geldt, dacht dat ik gewoon pech had!

Groetjes Noonie

Marian
Site Admin
Atkins sinds: 28-02-2000
fase: 2

Berichtdoor Marian » 04 Nov 2007, 17:49

Daar had ik nog nooit van gehoord, dus ik moest even zoeken. Maar het valt dus wel onder de polyolen, lijkt alleen iets minder nadelen te hebben dan de rest.

http://altmedicine.about.com/od/herbsup ... hritol.htm

Hoe kom je eraan?

Ik ben trouwens benieuwd hoe dit recept zou uitvallen als je Stevia zou gebruiken.

Maan
Site Admin
Atkins sinds: januari 2003
fase: 4

Berichtdoor Maan » 04 Nov 2007, 19:27

Daar had ik ook nog nooit van gehoord.  Ben heel benieuwd hoe je daar aan komt

Nog even voor de duidelijkheid
Extensieve zoetstof = zoetstof minder zoet dan suiker, zoals polyolen,(sorbitol, malitol e.d.)
Intensieve zoetstof, = zoetstof zoeter dan suiker, zoals aspartaam, sacharine e.d.

noonie

Berichtdoor noonie » 05 Nov 2007, 13:00

DIE site is dus precies hoe ik er het eerst over hoorde!
ben altijd opzoek naar nieuwe ontwikkelingen, en kijk ook regelmatig op deze site:www.mendosa.com.
Vooral omdat ik met stevia niet echt goede ervaringen heb, en toch af en toe wat zoets wil.

voor chocolade werkt dit geweldig!
de smaak is Echt veeel beter dan van ringers of van de bron.
(let wel: is mijn mening :wink: )

Voor zover ik weet, kun je het hier nog niet krijgen, maar het is wel online te bestellen via http://www.amazon.com/Erythritol-Powder ... B000JNAMX8
of (zoals ik) mee laten nemen uit de V.S, daar verkrijgbaar bij de healthfoodstore.........................
Mijn voorraadje is bijna op, en heb er toch een poosje mee gedaan.
Eerlijkheidshalve wel even vermelden dat ik niet elke dag zoetstof gebruik, mede omdat ik een combi Atkins/ Montignac doe.

Goedkoop is het niet, maar  het werkt voor mij dus geweldig!

Groetjes! Noonie

Terug naar “Desserts”