kerstmousse

herhaling
Geslacht: vrouw
Land: Nederland
fase: 1

kerstmousse

Berichtdoor herhaling » 26 Mar 2007, 16:24

ik zal proberen een foto te plaatsen deze week, maar wilde alvast vertellen dat wij gisteren hebben genoten van een supertoetje ..

ik heb een recept gebruikt dat al eerder is gepost (ik had het nog van 2004);

200 ml slagroom
zoetstof naar smaak
2-3 eetl cacao
3 blaadjes gelatine

mix de bovenste 3 ingrediënten. Laat het niet stijf worden. Laat de gelatine weken (5 min) en dan oplossen in gekookt water. Gebruik ruim water. Meng dat door het cacaomengsel en houd het schenkbaar.
Schenk het mengsel in 4 plastic bekertjes die je hebt omgespoeld met water.

200 ml slagroom
zoetstof naar smaak
dopje vanille-essence
3 blaadjes gelatine

zelfde werkwijze. Schenk dit mengsel bovenop het cacaomengsel (dat nu al stevig is geworden). Je kan het nu in de koelkast zetten tot gebruik.

Ik heb daarna de plastic bekertjes er vanaf gehaald (is soms beetje pielen, maar heb het met een scherp mesje door de helft gesneden) en ondersteboven op een bordje gezet. Voor de snow een beetje poederzoetstof er omheen gestrooid en afgemaakt met een beetje chocoladeschraapsel (Ringers puur).

Echt jummie en een heel feestelijk gezicht !!

De niet-Atkinsers (dat waren er 3) waren er ook bijzonder over te spreken.

Aati schreef:Dat ziet er goed uit! Als je het bekertje even onder de warme kraan houdt, glijdt het toetje zo uit het bekertje.. 8)  :D  :D

mleenie

Re: kerstmousse

Berichtdoor mleenie » 15 Nov 2008, 14:49

maar hoeveel water gebruik je dan ongeveer?
En mix je de ingredienten, of meng je ze met een garde?

Lijkt me erg lekker!

Ik ben benieuwd...

:-D

Marleen

Monique
Erelid

Berichtdoor Monique » 15 Nov 2008, 15:45

Ik zie geen water in het recept dus ik weet niet goed wat je bedoelt met deze vraag. Verder denk ik zo dat de slagroom gewoon geklopt moet worden, dus idd met een garde of mixer. Daarna de cacao enzo erbij.

Choucroute
Land: Italie

Berichtdoor Choucroute » 15 Nov 2008, 15:54

Laat de gelatine weken (5 min) en dan oplossen in gekookt water. Gebruik ruim water. Meng dat door het cacaomengsel en houd het schenkbaar.

Ik denk dat ze dit bedoeld.

Monique
Erelid

Berichtdoor Monique » 15 Nov 2008, 16:09

Aha, half koffiekopje, borrelglaasje, zoiets denk ik.

herhaling
fase: 1

Berichtdoor herhaling » 01 Sep 2010, 21:22

Onder het mom; beter laat dan nooit ...

maak het tegenwoordig met minder gekookt water. Eigenlijk moet je genoeg gekookt (en dus nog heet) water over de gelatine schenken zodat het helemaal oplost. Dit gaat snel, dus even een lepeltje om te roeren en klaar. Dan al kloppend in de slagroom schenken (ik klop dus idd met een mixer) en even doorkloppen tot het steviger is (niet te stevig, je moet er geen boter van kloppen en het is de bedoeling dat het later stijver wordt).

Ik maak ze nu zonder de cacaopoeder, dus de 'witte' versie, maar dan met geraspte pure suikervrije chocolade (heb nog over van een 5 kilo blok van Callebaut) erdoor en amandelessence. Het is net echte stracciatella pudding ... mjammie

Terug naar “Desserts”