In hazelnoten gerold vanilleijs met romige whiskeysaus

BuBke
Atkins sinds: 2006
fase: 4

In hazelnoten gerold vanilleijs met romige whiskeysaus

Berichtdoor BuBke » 26 Mar 2007, 16:31

In hazelnoten gerold vanilleijs met romige whiskeysaus door Bubke

Ook deze stond op het menu en wil ik jullie niet onthouden. Heb het idee van één of andere topkok maar weet niet meer welke, zoek ik nog wel op :D

Voor het ijs:
500ml slagroom
4 eierdooiers
twee schepjes proteïnepoeder (hoeft niet)
zoetstof naar smaak
vanillessence of vanille uit een stokje

Voor de hazelnoten:
150 gr gemalen hazelnoten
klont roomboter
zoetstof naar smaak

Voor de garnering
amandelmeel
roomboter
zoetstof naar smaak
kaneel
kruidnagelpoeder
vanille essence
pure chocolade (suikervrij)

Voor de whiskeysaus
Hier heb ik het baileys recept wat op dit forum staat voor gebruikt. Maar dan minder dan de helft en de room veel langer ingekookt zodat de saus wat dikker werd. Het baileys recept kan je hier vinden http://anne.messageboard.nl/16141/viewtopic.php?t=733&highlight=baileys

Vanille ijs
Slagroom met eierdooier, vanilles essence, en zoetstof naar smaak aan de kook brengen zodat het een beetje vla-achtig wordt. Omdat we geen echte suiker kunnen gebruiken en ik ook geen zoetstof in poedervorm gebruik heb ik er voor gekozen om prot.poeder te gebruiken. Heb ooit ergens gelezen dat de smeuïge structuur van ijs gevormd wordt door suiker of zoetstof in poedervorm te gebruiken. Dit probeer ik dus te bereiken door een paar schepjes prot.poeder erin te mikken. Heb de indruk dat het iets scheelt maar dat kan ook zijn omdat ik dat zo graag wil :wink: Als de ijs-vla klaar is af laten koelen en in de ijsmachine (of in een bak in de vriezer en dan regelmatig omroeren) ijs laten worden.

hazelnoten
Klont boter in koekenpan smelten, hazelnoten en zoetstof naar smaak erdoor mengen en even laten bakken. Niet te lang. Dit weer laten afkoelen.Dit is mijn variant van gekarameliseerde nootjes.

garnering
Sja, hier heb ik maar wat voor gedaan. Het is de bedoeling dat je flinterdunne koekstukken krijgt. Ik heb hiervoor roomboter en amandelmeel en zoetstof gemengd. Beetje idee van kletskoppen qua deegje. Ene helft van deeg mengen met kaneelpoeder en andere helft van deeg mengen met kruidnagelpoeder en vanille essence. De twee deegjes 20 minuutjes in vriezer leggen.
Daarna zeer dun uitrollen op een siliconen bakvel (met plastic folie tussen het deeg en de deegroller) en dan eerst de ene smaak en daarna de andere smaak afbakken in de oven. Ik denk dat het bij mij rond de 25 minuten in de oven stond (180 graden) maar je voelt het vanzelf wel. Na afkoelen in stukken breken.

De chocolade smelten in magnetron, uitsmeren op een met boter ingevet vel plastic folie, ander stuk folie erover en zo laten opharden in de koelkast of vriezer. Daana kan je er grillige stukken van breken.

Op het bord
Op elk bord 3 bolletjes ijs leggen die even door de zoete hazelnoten zijn gerold. In 1 bol een kaneelflinter steken, in 1 bol een kruidnagelflinter en op de middelste bol een stuk chocolade leggen. Rondom de whiskeysaus schenken.

Afbeelding

Terug naar “Desserts”