Frambozenfool

Choucroute
Geslacht: vrouw
Land: Italie

Frambozenfool

Berichtdoor Choucroute » 30 Jul 2010, 15:44

Frambozenfool
Afbeelding

Nodig:
• 20 gr gepelde ongezouten pistachenoten
• 40 gr licht bittere chocolade
• 350 gr frambozen
3 eetl witte basterdsuiker (zoetstof)
• 1 eetl sinaasappellikeur
• 250 gr slagroom

Het is toch niet te geloven, van de week op de BBC een programma over frambozen. Het publiek kreeg prachtige frambozen en prachtige aardbeien voorgezet en iedereen liet de frambozen staan en nam de aardbeien. Onbegrijpelijk wanneer je weet dat frambozen veel en veel gezonder zijn dan aardbeien, nog eens wat, bij het gezondste fruit ter wereld horen. De oogst is overvloedig dit jaar. En het is gewoon frambozentijd. Aanstaande zaterdag is er op de markt op de Amsterdamse Nieuwmarkt een frambozenfeestje. Dus als je tijd hebt, ga er heen, ze gaan nu voor een spotprijs. En maak dan deze fool, een Engelse specialiteit, het woord kom overigens van het Franse fouler, wat opkloppen betekent. Dit recept komt uit „52 weekeindmenu’s” van Loethe Olthuis en Onno Kleyn. Hak de pistachenootjes fijn, en hak de chocolade eveneens fijn. Gaat het beste als de chocolade goed koud is. Zoek 100 gram mooie frambozen uit en pureer de rest met de staafmixer. Wrijf de puree door een zeef en doe er zoetstof en likeur door. Klopt de slagroom goed stijf en spatel hier je frambozenpuree door. En de rest is heel simpel. Je belt iemand waar je heel erg om geeft. Je schept een laagje van de frambozenroom in een een paar hoge glazen, daar strooi je de chocolade over en wat nootjes, dan weer wat frambozenroom en dan weer chocolade en nootjes. Zo verder en als laatste natuurlijk versieren met de mooie frambozen. Dan zet je het geheel nog even een uurtje in de koelkast en tegen de tijd dat je gast komt is het heerlijk koud, heerlijk luchtig, heerlijk fruitig. Dan lepel al dat heerlijks samen naar binnen en je sluit af met een zoen, want frambozen, die smaken naar zoenen.
Meer recepten op http://www.etenengenieten.nl

alphie
Atkins sinds: 21-04-2009

Re: Frambozenfool

Berichtdoor alphie » 30 Jul 2010, 18:45

Heb naar hetzelfde programma gekeken, CC. Leuk hè? Ben gek op frambozen. Lekker met slagroom.

Maan
Site Admin
Atkins sinds: januari 2003
fase: 4

Berichtdoor Maan » 30 Jul 2010, 22:51

In sinasappellikeur zit erg veel suiker, evt kun je dat vervangen door sinasappelaroma en b.v wodka of een ander neutrale acolhol en zoetstof

Bollie44
Atkins sinds: 14 september 2009
Land: Nederland

Berichtdoor Bollie44 » 01 Aug 2010, 20:45

Ik had ook de aardbeien gekozen. Die zijn veel lekkerder dan frambozen. Misschien kun je de frambozen ook vervangen door aardbeien, is vast ook lekker.

Paddy
Atkins sinds: 2005
fase: 2

Berichtdoor Paddy » 26 Aug 2010, 19:04

Beetje roeien met de riemen die ik had :o

Afgelopen week waren de diepvries frambozen van AH in de aanbieding en ik had een doosje meegenomen... die dus maar gebruikt.

Ik had ook geen pistachenootjes in huis maar wel amandelschaafsel, dus geroosterd in een droge pan en fijngehakt.

Ik heb de helft van alle ingrediënten genomen, het is maar voor ons tweeën.

Maarrre..... geweldig receptje CC Mijn hartelijke dank!
Afbeelding

Overigens ben ik van mening dat frambozen de lekkerste zijn :D

Whooot het smaakt naar een heel lekkere Belgische bonbon!

ilie
Atkins sinds: 4 jaar met ups en downs

Berichtdoor ilie » 29 Aug 2010, 00:17

WOW, dat ziet er echt heel lekker uit :w00t:

Terug naar “Desserts”