Dieet maakt dom, tenzij je atkins doet....

saskia.v.h
Moderator
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 12-01-2004
Land: Nederland

Dieet maakt dom, tenzij je atkins doet....

Berichtdoor saskia.v.h » 26 Sep 2013, 14:56

Dieet maakt niet alleen dunner, maar ook dommer'

Door: Lien Buyck Uit het AD.
26-9-13 - 13:21 bron: The New York Times De voortdurende afweging leidt onze hersenen af. © thinkstock.

Het volgen van een dieet is vaak vooral bedoeld om je dunner te maken, maar volgens nieuw onderzoek heeft het ook een invloed op je mentale capaciteit. Volgens professor Sendhil Mullainathan van de Harvard University zorgen het obsessieve tellen van calorieën en de spontane behoeftes aan eten voor een 'verstopping' van het brein van iemand die een dieet volgt. Daardoor blijft er weinig ruimte over voor andere gedachten, verklaarde hij aan The New York Times.

Volgens de expert heeft die 'verstopping' een negatieve impact op ons vermogen om verschillende taken uit te voeren. Het gaat om wat hij de 'bandwijdte' noemt, met onder andere het vermogen om logisch na te denken, problemen op te lossen en nieuwe informatie te absorberen.

Studies hebben aangetoond dat mensen die een dieet volgen minder 'bandwijdte' hebben dan mensen die geen dieet volgen, wat betekent dat ze minder goed zijn in het voltooien van bepaalde taken. Een aspect dat de bandwijdte beïnvloedt, is bijvoorbeeld het maken van afwegingen: als ik nu een koekje eet, mag ik straks geen voorgerecht nemen. Dat houdt mensen die een dieet volgen voortdurend bezig.

Minder nadenken
Professor Mullainathan citeert onder andere een studie uit 2005, waarin nagegaan werd hoe mensen die een dieet volgen en mensen die geen dieet volgen reageren op het eten van een chocoladereep. Wie niet op dieet was, at gewoon de reep op en ging daarna verder met het uitvoeren van zijn taken. Maar wie op dieet was, bleef de volgende minuten denken aan hoeveel calorieën de reep bevatte en vroegen zich af waarom ze die eigenlijk opgegeten hadden.

Een dieet waarbij je minder moet nadenken, heeft dan ook een betere kans op succes. De professor citeert hiervoor een andere studie, uit januari 2010, waaruit bleek dat mensen het Atkins-dieet langer volhouden dan een meer complex dieet, zoals Weight Watchers. Bij het Atkins-dieet moet je immers gewoon bepaalde voedselcategorieën uitsluiten, terwijl je bij Weight Watchers voortdurend de calorieën van je maaltijden moet tellen.

Schaarsheid
Professor Mullainathan heeft, samen met professor Eldar Shafir, een boek geschreven over het fenomeen van schaarscheid. Dat heeft in elke vorm - niet alleen met voedsel - een vergelijkbaar effect op ons brein. "Net zoals diëters voortdurend hun voedsel bijhouden, houden drukbezette mensen voortdurend de minuten in de gaten en houden de armen elke dollar bij", klinkt het. "Dat heeft bij allemaal een effect op hun bandwijdte of cognitieve prestaties."

De volledige uiteenzetting van professor Mullainathan is hier te lezen.

Maan
Site Admin
Atkins sinds: januari 2003
fase: 4

Re: Dieet maakt dom, tenzij je atkins doet....

Berichtdoor Maan » 26 Sep 2013, 15:42

Goh...... ik dacht altijd dat je atkins niet lang kon volhouden...... :D

saskia.v.h
Moderator
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 12-01-2004
Land: Nederland

Re: Dieet maakt dom, tenzij je atkins doet....

Berichtdoor saskia.v.h » 26 Sep 2013, 16:49

Ik bedacht me: dat maakt mannen (die niet op dieet zijn) dom, want die denken vaak aan helemaal niks....

sorry Johan e.a. op dit forum.... :zwijg:

Terug naar “Wetenschappelijke publicaties over Atkins”