Het oerdieet, Remko Kuipers

afra
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 1 maart 2010
Land: Nederland
fase: 3

Het oerdieet, Remko Kuipers

Berichtdoor afra » 22 Jan 2014, 19:55

Ik ben het boek: het oerdieet van Remko Kuipers aan het lezen. Interessant en goed leesbaar.
Atkins komt er goed uit de bus, iets in de trant van :hadden we maar eerder geluisterd naar ..o.a. Atkins
Er is wel iets wat me verbaast. Er staat een heel stuk in over zuivel met verwijzing naar allerlei onderzoeken. Samengevat vind Kuipers dat er meer voordelen dan nadelen aan zuivel zitten en dan met name gefermenteerde (zure) zuivel.

Over soja staan er een paar regels( louter positief) met aan het eind dat het soja melk drinken gezonder is dan gewone melk drinken.
Kort door de bocht lijkt me. Zeker gezien alle andere uitgebreide beschrijvingen in het boek vond ik het vreemd.

lia14111972
fase: 4

Re: Het oerdieet, Remko Kuipers

Berichtdoor lia14111972 » 01 Mar 2014, 13:11

Tja ze zeggen dat koemelk tegenwoordig teveel Antibiotica bevat, vanwege de koe die dat gehad zou hebben. Zure zuivel wordt zuur door een bacterie, dus ik heb idd ook wel mee gekregen dat het dan dus ook niet zo zuiver is....

Ik moet eerlijk zeggen dat Soja zachter is, en dat ik bij gewone melk of vla, meer last van slijmvorming krijg dan bij bv karnemelk. Verwarmde melk valt ook beter bij mij dan koude. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. (Ik heb een lichte lactose intollerantie)

Lauren
fase: 1

Berichtdoor Lauren » 01 Mar 2014, 16:17

Ik ben het aan het lezen. Het is zeer taaie kosten lees elke keer maar kleine stukjes. Per hoofdstuk zit er een samenvatting genaamd speerpunten bij. Ook veel tabellen en grafieken waar ik zelf niet zoveel mee kan.
Maar sommige dingen zijn duidelijk uitgelegd. Leerde al waarom gluten problemen met darmen kunnen veroorzaken.
In het kort: een graankorrel wil maar een ding en dat is zo snel mogelijk door de darmen en met een hoop mest weer in de grond terecht komen. De graankorrel heeft daarom een chemisch bestanddeel bij zich wat de irritatie aan darmen zou veroorzaken. Rijstkorrels hebben bv arseen bij zich.
De verzadigde, onverzadigde, meervoudig etc vetten staat ook uitgebreid beschreven maar dat heb ik na 3x lezen nog steeds niet helemaal door.

Ga stug door met lezen en als je echt achtergronden wil een echte aanrader.

afra
Atkins sinds: 1 maart 2010
fase: 3

Berichtdoor afra » 01 Mar 2014, 19:49

lia14111972 op 01-03-2014, 13:11:16 schreef:Tja ze zeggen dat koemelk tegenwoordig teveel Antibiotica bevat, vanwege de koe die dat gehad zou hebben. Zure zuivel wordt zuur door een bacterie, dus ik heb idd ook wel mee gekregen dat het dan dus ook niet zo zuiver is....

Ik moet eerlijk zeggen dat Soja zachter is, en dat ik bij gewone melk of vla, meer last van slijmvorming krijg dan bij bv karnemelk. Verwarmde melk valt ook beter bij mij dan koude. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. (Ik heb een lichte lactose intollerantie)

Melk bevat geen antibiotica. De melkfabriek is daar heel streng in en test daar altijd op. 1 koe over een hele melktank kunnen ze opsporen dus de boer kijkt wel 2 keer uit.

Zure zuivel wordt idd zuur door een bacterie maar die zijn juist goed voor je, tenminste als je geen allergie hebt.

anamta
Land: Belgie
fase: 2

Berichtdoor anamta » 03 Okt 2014, 14:50

Dat ze niet weten hoe het functioneert en dat ik daarom liever de risico's accepteer van wat mijn lichaam doet dan de risico's die het slikken van cholesterolverlagende medicijnen met zich meebrengt

Woops
Atkins sinds: 1980
fase: 1

Berichtdoor Woops » 26 Jul 2015, 12:00

Toen ik in fase 4 zat , dronk ik gewoon af en toe volle biologische melk en karnemelk. dat had totaal geen invloed op mijn gewicht.

Terug naar “Wetenschappelijke publicaties over Atkins”