Calories Myth vs Atkins

mt_b
Geslacht: man
Atkins sinds: 2012
Land: Nederland
fase: 1

Calories Myth vs Atkins

Berichtdoor mt_b » 21 Sep 2014, 16:03

Hallo,

Ik eet al een paar jaar KH arm - met ups en downs - en recent weer wat strikter aan het naleven (inmiddels in inductie).
Heeft iemand met atkins ervaring dit boek gelezen? http://www.amazon.com/The-Calorie-Myth- ... 0062267337

Ik ben nu halverwege en het boek lijkt qua opzet op Good Calories / Bad Calories van Gary Taubes met verwijzingen naar wetenschappelijke studies - vandaar dat ik dit post in "Wetenschappelijke publicaties over Atkins". De wetenschap achter de methode en 'bewezen' effect op de gezondheid is voor mij ook de belangrijkste reden om mijn voedingspatroon aan te passen.
Gary Taubes is duidelijker voorstander van 'low carb', Jonathan Bailor heeft zo te zien een iets andere aanpak. Ook minder koolhydraten maar maakt onderscheid tussen SANE en inSANE voedsel.

------------------------
Goed: hoe meer sterren hoe meer je ervan moet eten.
5* non starchy vegetables
5* nutrient dense protein
3.5* whole food fats
3.5* low - sugar fruits
3* legumes => pinda's, bonen, spercibonen
--------------------------------
zo min mogelijk
2.5 * high sugar diary
2* other fats
1.5 * Whole grain starch
-----------------------------------------
hieronder vermijden
0.5 * processed starch
0 * sweeteners (poison)
----------------------------------

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=e5ewexMZ1-o

Ik ben zelf meer een voorstander van de nuchtere Gary Taubes (voornamelijk interviews en lezingen) dan de aanpak van Jonathan Bailor (lijkt een meer commerciele vorm) of Atkins. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zijn boodschap onjuist is. Vooral zijn boek en lezing komen solide en goed onderbouwd over.

Grootste verschil tussen Atkins/low cab en SANE is meer focus op groente - vezels en eiwit dan op vet en KH arm. Bij Atkins wordt er ook altijd gehamerd om genoeg vet te eten als iemand problemen heeft om gewicht te verliezen. Vet is bij SANE eten een onderdeel van goed voedsel maar niet de motor voor succes. Dat is voornamelijk groente (die rauw gegeten kan worden) - hij heeft het dan over '10 servings' per dag - en de juiste eiwitten.
Voor de rest zo te zien veel overlap en zou je dit misschien kunnen zien als fase 3/4 Atkins?
Iemand bekend met dit boek, aanpak?

Lola
Geslacht: vrouw

Re: Calories Myth vs Atkins

Berichtdoor Lola » 21 Sep 2014, 19:37

Ik ben er niet bekend mee maar het lijkt inderdaad wel wat te overlappen en lijkt ook sterk op hoe ik eet. Overigens is dit wel een dieetboek, dus referenties of niet, het is is geen wetenschappelijke publicatie. Maar goed, dat is de meerderheid van wat op dit subforum wordt geplaatst niet ;)

mt_b
Geslacht: man
Atkins sinds: 2012
fase: 1

Berichtdoor mt_b » 21 Sep 2014, 21:25

Lola op 21-09-2014, 19:37:52 schreef:Ik ben er niet bekend mee maar het lijkt inderdaad wel wat te overlappen en lijkt ook sterk op hoe ik eet. Overigens is dit wel een dieetboek, dus referenties of niet, het is is geen wetenschappelijke publicatie. Maar goed, dat is de meerderheid van wat op dit subforum wordt geplaatst niet ;)

Alle koolhydraat restrictie dieten lijken zo te zien veel op elkaar. Dat teveel (en zeker geraffineerde) koolhydraten niet goed zijn ben ik wel uit, maar ik vraag me nog steeds af wat de gezondste aanpak is.

Dit leek me trouwens het beste subforum om een discussie te voeren over Atkins/Calories Myth gezien de wetenschappelijke onderbouwing van Calories Myth, maar uiteraard geen probleem om te verplaatsen naar een ander forum.

Lola

Berichtdoor Lola » 22 Sep 2014, 18:49

Oh ik denk niet dat dat nodig is hoor, wat ik al zei, veel van wat hier staat valt niet onder de noemer wetenschap.
Dit is sowieso niet echt (meer) een forum voor inhoudelijke discussie, er zijn nog een paar klets- en ervaringsdraadjes maar verder is het erg stil. Denk dat je op andere fora beter uit bent.

BMI
Atkins sinds: 2-12-2012

Berichtdoor BMI » 23 Sep 2014, 15:04

Ik heb de YouTube uitzending bekeken en ik vond het erg interessant. Het heeft overlap met Atkins, maar ook met Paleo.
Wat mij het meest opviel is dat hij aangaf dat er wel voedingsstoffen voorkomen in de natuur, maar dat dat niet perse wil zeggen dat alles dan ook genuttigd moet worden.

Terug naar “Wetenschappelijke publicaties over Atkins”