cholesterol weetjes

Lola
Geslacht: vrouw

Re: cholesterol weetjes

Berichtdoor Lola » 30 Jun 2011, 06:49

Dat is een link naar het boek zelf, waar ook weer geen referenties in staan. Op welk onderzoeken die beweringen zijn gebaseerd wordt niet duidelijk. En dat is zo jammer, want als je niet weet waar iemand zijn beweringen op baseert, kun je er niet kritisch naar kijken.

Monique
Erelid
Land: Nederland

Berichtdoor Monique » 30 Jun 2011, 07:26

Je kunt natuurlijk ook zelf even doorklikken.
Het is net als met koken, met atkins is het niet allemaal kant en klaar en zul je zelf wel eens aan de slag moeten. :D

Puntmuts
Atkins sinds: 14 sept 2004
fase: 4

Berichtdoor Puntmuts » 30 Jun 2011, 10:59

:scratch: Ga me hier maar eens even wat in verdiepen, ik zag namelijk iets wat mij weer erg interesseert;

Hyperhomocysteinemie als oorzaak van ontstekingachtige reuma-aandoeningen, stoornissen van het bewegingsapparaat, aantasting van bindweefsel en osteoporose

:w00t:

Lola

Berichtdoor Lola » 30 Jun 2011, 21:17

Monique op 30-06-2011, 07:26:48 schreef:Je kunt natuurlijk ook zelf even doorklikken.
Het is net als met koken, met atkins is het niet allemaal kant en klaar en zul je zelf wel eens aan de slag moeten. :D

Dat heb ik nu juist gedaan, zie mijn eerdere reactie.
Ik ben helemaal niet op zoek naar kant-en-klaar, en wil juist zelf aan de slag, en doe dat doorgaans ook. Het gaat me hier ook niet zo zeer om Atkins. Misschien zijn mijn reacties niet helder.
Ik vind de recente discussies over cholesterol heel interessant, en juist daarom zie ik niet zoveel in beweringen die niet (of niet zichtbaar) gestaafd zijn op onderzoek. Immers, als je beweringen kunt herleiden naar het onderzoek waarop ze zijn gebaseerd, kun je kritisch kijken: hoe is dat onderzoek gedaan, was en een controle groep, welke maten zijn gebruikt, wat was het design, etc. Die kritische blik is wat mij betreft niet voorbehouden aan onderzoek die zeggen dat cholesterol slecht is; dat zou meten met 2 maten zijn. Juist door ook onderzoek dat wel in je 'straatje past' ook kritisch te bekijken kom je naar een breder begrip van deze complexe materie.
Dus het tegen over gestelde van kant-en-klaar!

Maan
Site Admin
Atkins sinds: januari 2003

Berichtdoor Maan » 30 Jun 2011, 22:20

Het boek de cholesterol hype is zeer interessant en staat bol van verwijzingen, erg fijn.
Momenteel is het hier in de aanbieding voor €5,-
http://veenmagazines.veenmagazines.nl/0 ... lhype.html
Absoluut een aanrader.
Ik ben het zelf niet 100% met deze man eens, maar hij heeft een verhelderende kijk op het geheel.

Jetje
Atkins sinds: 25 spril 2012
fase: 1

Berichtdoor Jetje » 13 Mei 2012, 20:59

Ik ben net nieuw hier en misschien hebben jullie dit al eens gehoord. Als je kijkt bij "De cholesterol leugen"
Krijg je een heel artikel te lezen over de onzin van statines en de hoogte van cholesterol. Ik neem geen statines meer in omdat ik er doodziek van werd en het mijn energie opvrat.
k denk dat jullie dit artikel wel al kennen. Zo niet dan is het de moeite waard het even te lezen. Ik ga nog even twee eitjes bakken met spek. :wink:

oetker
Geslacht: man
Atkins sinds: 1978 wisselend
fase: 2

Berichtdoor oetker » 16 Nov 2013, 23:43

Mijn hele leven is de cholestrol onder de 5 geweest en toch is vorig jaar mijn linkerbeen dicht geslagen door een verstoppng in de Aorta bij de lies.
Het zegt dus niet alles die Cholestrol waardes.
De dokter gevraagd hoe dat dan komt
Die zegt dat het gaat om de LDL waarde in het cholestrol en omdat u nu Diabetes hebt moet u aan de Statines.
Veel fedusie heb ik niet bij die rommel maar om iedereen gelukkig te maken ben ik ze gaan slikken.
Er bouwde zich langzaam een spierpijn door mijn hele lichaam op, en ik wist niet wat de oorzaak was.
Nadat ik me steeds meer een invalide voelde ben ik de bijsluiter van dat goedje eens gaan lezen.
De Statines kunnen een probleem geven met de spieren.
Ik ben er mee gestopt en de spierpijn is al een stuk minder geworden na een week.
Ik verwacht dat die zut binnen enkele weken uit mijn lichaam zal zijn en ik weer normaal kan functioneren.

Ik maak me er maar niet meer druk om.
Van leven ga je dood en ik heb goed geleefd en eigenlijk geen zin om verder alleen nog maar chemische meuk tot me te nemen waar ik me echt niet beter door voel.
Als je tijdens je hele levenloop hebt beperkt tot een enkele Rennie en een aspirientje dan is die meuk in mijn ogen helemaal niks.

Groet Herman

Monique
Erelid

Berichtdoor Monique » 16 Nov 2013, 23:59

oetker schreef:Van leven ga je dood en ik heb goed geleefd en eigenlijk geen zin om verder alleen nog maar chemische meuk tot me te nemen

Groet Herman
En die drie flessen cola dat is geen chemische meuk?

oetker

Berichtdoor oetker » 17 Nov 2013, 00:10

Monique op 16-11-2013, 23:59:49 schreef:
oetker schreef:Van leven ga je dood en ik heb goed geleefd en eigenlijk geen zin om verder alleen nog maar chemische meuk tot me te nemen

Groet Herman
En die drie flessen cola dat is geen chemische meuk?

jazeker zitten daar geraffineerde produkten in, maar die hebben nooit problemen bij me veroorzaakt.

Groet Herman

Lafje
Atkins sinds: oktober 2010
Land: Frankrijk

Berichtdoor Lafje » 17 Nov 2013, 08:36

oetker on 16-11-2013, 23:43:59 schreef:.
Veel fedusie heb ik niet bij die rommel maar om iedereen gelukkig te maken ben ik ze gaan slikken.
Er bouwde zich langzaam een spierpijn door mijn hele lichaam op, en ik wist niet wat de oorzaak was.
Nadat ik me steeds meer een invalide voelde ben ik de bijsluiter van dat goedje eens gaan lezen.
De Statines kunnen een probleem geven met de spieren.
Ik ben er mee gestopt en de spierpijn is al een stuk minder geworden na een week.
Ik verwacht dat die zut binnen enkele weken uit mijn lichaam zal zijn en ik weer normaal kan functioneren.

Ik maak me er maar niet meer druk om.
Van leven ga je dood en ik heb goed geleefd en eigenlijk geen zin om verder alleen nog maar chemische meuk tot me te nemen waar ik me echt niet beter door voel.
Als je tijdens je hele levenloop hebt beperkt tot een enkele Rennie en een aspirientje dan is die meuk in mijn ogen helemaal niks.

Groet Herman

Een bijsluiter lees je voor je nieuwe en onbekende medicijnen gaat innemen. Ik krijg sterk de indruk, mede door andere berichtjes, dat je erg nonchalant omgaat met je lijf. Als je geen chronische en extreem pijnlijke ziekte hebt, zoals velen hier op het forum die Atkins/Lowcarb hebben gekozen uit gezondheidsoverwegingen en niet alleen om gewicht te verliezen of te behouden, zou je daar dankbaar voor moeten zijn.

oetker

Berichtdoor oetker » 17 Nov 2013, 14:12

Ach ja, die bijsluiters lees je en vergeet je.
Vooral als je het spul een tijdje slikt en de problemen er heel langzaam insluipen.

Ik word op het moment een beetje afgerekend op een slechte leefstijl.
16 uur per dag werken en 7 dagen in de week en gedurende 35 jaar is roofbouw op je lichaam.
40 sigaretjes per dag vanaf mijn 13e.
Daar kan ik niemand verantwoordelijk voor stellen want dat doe je zelf.
Was wel nodig om mijn gezinnetje alles te geven wat ze nodig hadden.
Wat dat aangaat was bij ons het klassieke huwelijk.
Ik was er voor de centen en de vrouw...hoefde alleen vrouw te zijn en de kinderen te doen (NB:evengoed een baan).
Vroeger was Atkins voor mij om af te vallen net zoals weight watchers en zo.
Bij elkaar ben ik wel 250 kilo afgevallen die ook wel weer aankwam.
Atkins is voor mij nu controle over diabets 2 en bloeddruk 125 /75 zo ongeveer.
Dat zijn mooie cijfertjes en ik zal zeker met Atkins doorgaan tot ik weer 25 kg af gevallen ben.
Dat denk ik in de loop van volgend jaar te bereiken.

Slecht voor mijn lijf geweest...jazeker.

Groet Herman

Terug naar “Wetenschappelijke publicaties over Atkins”