Cholesterol een discussie.

NenaDubois
Moderator
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 23/01/2005
Land: Belgie

Re: Cholesterol een discussie.

Berichtdoor NenaDubois » 23 Jul 2011, 21:01

Ik lees vooral waarschuwingen voor statines (die de lichaamseigen productie van cholesterol remmen), maar zou dat eigenlijk ook gelden voor fibraten (verlagen het triglyceridengehalte) en cholesterolabsorptieremmers (remmen de opname van cholesterol uit voedsel en gal)?
Ik neem namelijk de laatste twee - statines werken niet bij mij. Het valt trouwens nog af te wachten of die andere medicijnen wél werken, want ik zit nog in de 'probeer-fase'!

isdatzo
Geslacht: man
Atkins sinds: in de toekomst
Land: Nederland

Berichtdoor isdatzo » 24 Jul 2011, 12:00

Adviesorganen en wetenschappers (EFSA. 2010; Voedingscentrum. 2008) gebruiken vaak hetzelfde artikel om aan te tonen dat cholesterol een negatief effect zou hebben op het cholesterol: In 2003 hebben Nederlandse wetenschappers een meta-analyse gemaakt van 60 gerandomiseerde onderzoeken over het vervangen van koolhydraten door de verschillende typen vet (Mensink RP. 2003). Het gaat hier over korte-termijn effecten. De studies duurden 13 to 91 dagen.

Wat zijn de resultaten van deze meta-analyse?
Het vervangen van koolhydraten door verzadigde vetten bleek inderdaad het cholesterol te verhogen, maar in tegenstelling tot wat vaak wordt gesuggereerd/gedacht werd er geen negatief effect op het cholesterol gevonden. Verzadigde vetten bleken namelijk zowel het 'slechte' LDL-cholesterol als het 'goede' HDL-cholesterol te verhogen. Verzadigd vet verhoogde het HDL-cholesterol nog meer dan onverzadigde vetten. Consumptie van verzadigde vetten had geen effect op de verhouding totaal:HDL cholesterol.
De auteurs lieten zien dat het vervangen van koolhydraten door vette voedingsmiddelen de verhouding totaal:HDL-cholesterol verbeterde. Zelfs boter, margarine, en mayonnaise waren beter voor het cholesterol dan koolhydraten:

Our results suggest that isoenergetic replacement of SFAs with carbohydrates does not improve the serum total:HDL cholesterol. All natural fats contain both SFAs, which do not change this ratio, and unsaturated fatty acids, which lower it. As a result, even the replacement of dairy fat and tropical fats with carbohydrates will increase the ratio of total to HDL cholesterol.

De effecten op het cholesterol zagen er als volgt uit voor de verschillende vette voedingsmiddelen:

Afbeelding

Hebben personen met een hoger cholesterol een grotere kans op hart(- en vaat)ziekten dan personen met een lager cholesterol? In 2007 werd een meta-analyse gepubliceerd van 61 prospectieve studies waarin werd gekeken naar het effect van cholesterol op overlijden aan hart- en vaatziekten (Prospective Studies Collaboration. 2007). Personen met een hoger cholesterol hadden een verhoogde kans op overlijden aan hartziekten. Maar de verhouding HDL:totaal cholesterol was een meer dan 2x zo'n goede voorspeller van het risico op overlijden aan hartziekten, als het totale cholesterol. En zowel het "goede" HDL-cholesterol als het "slechte" LDL-cholesterol bleken onafhankelijk van elkaar het risico op overlijden aan hartziekten te voorspellen.
Is het kijken naar het effect op cholesterol een betrouwbare manier om het risico op hart(- en vaat)ziekten te voorspellen? De Nederlandse wetenschappers (Mensink RP. 2003) waarschuwen dat je niet alleen moet kijken naar effecten op zgn. "tussenliggende eindpunten" (zoals cholesterol, bloeddruk), maar dat er bevestiging nodig is uit prospectief of gerandomiseerd onderzoek naar het directe effect van vetconsumptie op hart(- en vaat)ziekten:

The effects of fats on these risk markers should not in themselves be considered to reflect changes in risk but should be confirmed by prospective observational studies or clinical trials.

Ze zeggen dat dit komt doordat vetten ook effecten hebben op andere "tussenliggende eindpunten" voor ziekten. En wat de som van al deze verschillende effecten op het uiteindelijke risico op hartziekten zal zijn kan niet worden ingeschat:

Our results emphasize the risk of relying on cholesterol alone as a marker of CAD risk. Replacement of carbohydrates with tropical oils markedly raises total cholesterol, which is unfavorable, but the picture changes if effects on HDL and apo B are taken into account. The picture may change again once we know how to interpret the effects of diet on postprandial lipemia, thrombogenic factors, and other, newer markers. However, as long as information directly linking the consumption of certain fats and oils with CAD is lacking, we can never be sure what such fats and oils do to CAD risk.

En lange termijn effecten zijn onbekend:

The studies included in our meta-analysis lasted between 13 and 91 d. This raises the question of whether the effects observed are transitory.

Conclusie: Verzadigd vet verhoogt zowel het goede als het slechte cholesterol, vergeleken met koolhydraten. Er is geen effect op de verhouding HDL:totaal cholesterol. Mensen met een hoger cholesterol hebben waarschijnlijk een hogere kans op hartziekten, vergeleken met mensen met een lager cholesterol, maar de verhouding totaal:HDL cholesterol blijkt een betere voorspeller te zijn voor het risico op overlijden aan hartziekten. Vetten hebben - buiten het cholesterol - waarschijnlijk ook een effect op andere "tussenliggende eindpunten". En wat de som van al deze verschillende effecten op het uiteindelijke risico op hartziekten zal zijn kan niet worden ingeschat.

Link: Advies voedingscentrum onjuist: geen bewijs effect verzadigd vet op hart- en vaatziekten. http://voedingengezondheid.com/voedings ... ekten.html

Maan
Site Admin
Atkins sinds: januari 2003
fase: 4

Berichtdoor Maan » 24 Jul 2011, 15:09

Dank je wel , ISdatzo! voor deze weer heldere bijdrage!

Er is dus zeker nog een hoop onbekend.

Hebben personen met een hoger cholesterol een grotere kans op hart(- en vaat)ziekten dan personen met een lager cholesterol? In 2007 werd een meta-analyse gepubliceerd van 61 prospectieve studies waarin werd gekeken naar het effect van cholesterol op overlijden aan hart- en vaatziekten (Prospective Studies Collaboration. 2007). Personen met een hoger cholesterol hadden een verhoogde kans op overlijden aan hartziekten. Maar de verhouding HDL:totaal cholesterol was een meer dan 2x zo'n goede voorspeller van het risico op overlijden aan hartziekten, als het totale cholesterol. En zowel het "goede" HDL-cholesterol als het "slechte" LDL-cholesterol bleken onafhankelijk van elkaar het risico op overlijden aan hartziekten te voorspellen.

Wat dus niet wil zeggen dat een hoog choesterol ook HVZ veroorzaakt en dat het verlagen van het cholesterol de kans zou verkleinen.

Even als een voorbeeldje
Kale mannen hebben minder kans op prostaatkanker

Mannen die op vroege leeftijd kaal worden, zijn mogelijk gezonder dan hun leeftijdsgenoten met een flinke haardos. Dat schrijven onderzoekers van de University of Washington School of Medicine in het vakblad Cancer Epidemiology. Ze bestudeerden 2000 mannen tussen 35 en 74 jaar waarvan de helft prostaatkanker had. Mannen die voor hun 30ste kaal begonnen te worden hadden minder kans om prostaatkanker te krijgen : bij mannen die bovenaan kaal werden was dat 29% minder, bij mannen waarvan de haarlijn op het voorhoofd terugliep, verminderde de kans met 49%. Bij mannen die op latere leeftijd kaal worden, werd geen gunstig effect vastgesteld.
Het verband tussen kaalheid op jonge leeftijd en prostaatkanker zou kunnen te maken hebben met hogere gehaltes testosteron, het mannelijke hormoon, bij de kalende mannen.

Maar het uittrekken van het haar, geeft dan dus geen kleinere kans op kanker!

Euridice

Berichtdoor Euridice » 24 Jul 2011, 16:40

Interessant!
Maan ik had jou graag naast me gehad toen ik met een arts assistent cardiologie aan de praat was hierover.

Ik vind het zo jammer dat wanneer je medisch wordt "opgevoed" zoals wanneer je bijvoorbeeld geneeskunde studeert, dat dan ook aangenomen wordt dat wat je leert de waarheid is. Daar ben ik tijdens mijn werk in het ziekenhuis vaak tegenaan gelopen.
Net als de diëtistes die nog steeds zo "ouderwets" de voedingsleer volgen die ze tijdens de opleiding is opgedrongen.
Zou de gemiddelde arts en diëtiste toch eens wat opener staat voor kritische vragen en op zoek gaan naar gedegen onderzoek en uitkomsten daarvan.......wat zouden we dan nog grotere sprongen vooruit maken :ja:

Maan
Site Admin
Atkins sinds: januari 2003

Berichtdoor Maan » 24 Jul 2011, 17:07

Als ik/we als fietsenmaker, alleen de kennis en de techniek van 20 jaar geleden in huis zouden hebben, zoals we in de opleiding geleerd hebben, Dan zou iedereen naar een andere fietsenmaker gaan.
Het is voor alle professies belangrijk om je kennis up to date te houden.

Hendien

Berichtdoor Hendien » 24 Jul 2011, 18:23

MMM, zeker weten maar als er een sponsor is die jou veel geld geeft om moderne techniek achter te houden, of jullie bijscholing geeft die ergens al achterhaalt is :weetniet:

Lola

Berichtdoor Lola » 25 Jul 2011, 10:11

Euridice op 24-07-2011, 16:40:11 schreef:Ik vind het zo jammer dat wanneer je medisch wordt "opgevoed" zoals wanneer je bijvoorbeeld geneeskunde studeert, dat dan ook aangenomen wordt dat wat je leert de waarheid is.

Dat ben ik helemaal met je eens. Zo zou het niet moeten zijn; in een wetenschappelijke opleiding zou je naast feiten juist een wetenschappelijke houding aan moeten leren. En dat is: open staan voor nieuwe resultaten en inzichten, en hypothese toetsend te werk gaan. Niet zomaar iets aannemen maar kritisch kijken naar de gegevens waarop aannames zijn gebaseerd. En natuurlijk het verschil kennen tussen correlaties en causale verbanden.
Als dergelijke zaken niet aan de orde komen is er m.i. geen sprake van een wetenschappelijke opleiding.

Ik vind dit een hele interessante discussie en ben zeer benieuwd naar studies die het verband tussen cholesterol en hart- en vaatziekten aantonen. Ik ben geen medicus, maar zal ook eens zoeken.

Bollie44
Atkins sinds: 14 september 2009

Berichtdoor Bollie44 » 25 Jul 2011, 11:00

Lola op 25-07-2011, 10:11:11 schreef:
Euridice op 24-07-2011, 16:40:11 schreef:Ik vind het zo jammer dat wanneer je medisch wordt "opgevoed" zoals wanneer je bijvoorbeeld geneeskunde studeert, dat dan ook aangenomen wordt dat wat je leert de waarheid is.

Dat ben ik helemaal met je eens. Zo zou het niet moeten zijn; in een wetenschappelijke opleiding zou je naast feiten juist een wetenschappelijke houding aan moeten leren. En dat is: open staan voor nieuwe resultaten en inzichten, en hypothese toetsend te werk gaan. Niet zomaar iets aannemen maar kritisch kijken naar de gegevens waarop aannames zijn gebaseerd. En natuurlijk het verschil kennen tussen correlaties en causale verbanden.
Als dergelijke zaken niet aan de orde komen is er m.i. geen sprake van een wetenschappelijke opleiding.

Ik vind dit een hele interessante discussie en ben zeer benieuwd naar studies die het verband tussen cholesterol en hart- en vaatziekten aantonen. Ik ben geen medicus, maar zal ook eens zoeken.

Artsen en dan vooral artsen in opleiding (arts-assistenten) moeten per 2011 minimaal 2 x jaar een CAT (critical appraised topic) doen. Er wordt dus zeker een wetenschappelijke houding verwacht. De behandeling van een klinisch probleem moet EBM zijn. (Evidence-based medicine is het zorgvuldig, expliciet en oordeelkudig gebruik van het huidige beste bewijsmateriaal om beslissingen te nemen voor individuele patiënten. Offringa 2008 ).

De onderzoeksliteratuur wordt heel kritisch beoordeeld en op basis daarvan kan een behandelingsprotocol worden aangepast.

simonvangroningen
Geslacht: man
Atkins sinds: 2010
fase: 2

Berichtdoor simonvangroningen » 05 Aug 2011, 22:10

Is deze discussie hier nu zo'n beetje aan het eind? Of is door de "splitsing" mij iets ontgaan. Ik vind het wel heel boeiend.

Lola

Berichtdoor Lola » 06 Aug 2011, 08:53

Wat mij betreft niet, maar volgens mij is het wachten op publicaties die de relatie tussen een verhoogd cholesterol en HVZ aangeven - dan hebben we weer iets om verder over te praten.

Monique
Erelid

Berichtdoor Monique » 06 Aug 2011, 09:40

Niet iedereen heeft internet op vakantie :wink: Na de vakantie's zal het vast wel verder gaan.

theejunk
Atkins sinds: 14-10-2010
fase: 2

Berichtdoor theejunk » 06 Aug 2011, 09:43

NenaDubois op 21-07-2011, 19:20:57 schreef:En ik volg deze discussie met veel interesse!!

En ik ook! gezien mijn cholestorol gezeur... Toen ik de eerste keer begon met Atkins voelde ik me beroerd door te veel slecht eten, te veel snoep en overgewicht. Maar mijn cholestorol was ok. Na een paar maanden was ik lichter, voelde me fit, maar cholestorol flink gestegen. Toen gestopt en nu een paar maanden later toch weer even inductie omdat ik weer beetje was aangekomen, en weer cholestorol laten prikken. Bel maandag voor de uitslag, ben benieuwd.
Dus volg deze discussie met grote interesse.

Marij
Atkins sinds: 2003

Berichtdoor Marij » 13 Aug 2011, 11:40

http://www.ortho.nl/bestanden/artikelen ... sterol.pdf

In dit artikel over Ravnskov in Ortho staat in het onderschrift dat statines wel beschermen tegen CVA ( beroerte), alleen niet door cholesterol verlaging maar om andere redenen( als ik het goed begrijp) weet iemand hier iets meer van ?

*Ganna*
Site Admin

Berichtdoor *Ganna* » 13 Aug 2011, 11:53

Ik vermoed dat Maan dat wel weet. Er staat me iets van bij dat ze wel eens gezegd heeft (moet even diep graven en helemaal zeker ben ik niet hoor) dat het inderdaad wel helpt, maar alleen als je er al eentje gehad hebt. En dus niet preventief als je nog nooit een tia ofzo gehad hebt.
Even wachten tot Maan terug is van vakantie. Of zelf uitvinden. :D

Marij
Atkins sinds: 2003

Berichtdoor Marij » 13 Aug 2011, 15:11

*Ganna* op 13-08-2011, 11:53:37 schreef:Ik vermoed dat Maan dat wel weet. Er staat me iets van bij dat ze wel eens gezegd heeft (moet even diep graven en helemaal zeker ben ik niet hoor) dat het inderdaad wel helpt, maar alleen als je er al eentje gehad hebt. En dus niet preventief als je nog nooit een tia ofzo gehad hebt.
Even wachten tot Maan terug is van vakantie. Of zelf uitvinden. :D

De hele ochtend gezocht en inderdaad gevonden dat de statines een reductie op een nieuwe Tia of CVA kunnen geven van 20% en ik neem veel voor lief als ik maar geen CVA krijg, ik heb kortgeleden in een revalidatie centrum nog gezien wat daar de gevolgen van kunnen zijn.

Terug naar “Wetenschappelijke publicaties over Atkins”