Saturated fat, carbohydrates and cardiovascular disease

Maan
Site Admin
Atkins sinds: januari 2003
fase: 4

Saturated fat, carbohydrates and cardiovascular disease

Berichtdoor Maan » 11 Okt 2011, 18:24

spitsoor
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 15-01-2011
fase: 3

Re: Saturated fat, carbohydrates and cardiovascular disease

Berichtdoor spitsoor » 11 Okt 2011, 18:28

nou, daar staat precies wat wij al die tijd al wisten (of in elk geval hoopten)

wester
Atkins sinds: jan 2011
Land: Nederland

Berichtdoor wester » 11 Okt 2011, 20:49

Vertaling van de hoofdmoot van het abstract, voor wie geen Engels kan of het te medisch vindt.

Het consumeren van verzadigd vet wordt geassocieerd met enige verhoging van het bloedcholesterol, maar niet met hart-en vaatziekten.
Verzadigde vetten vervangen door koolhydraten, vooral die het een hoge glycemische index, wordt geassocieerd met een verhoging van het risico op hart- en vaatziekten, terwijl het vervangen van verzadigde door meervoudig onverzadigde vetten geassocieerd wordt met een afname van het risico op hart-en vaatziekten.
[knip - iets met omega-vetzuren]
Hoge inname van koolhydraten stimuleert de aanmaak van verzadigde vetten in de lever, en het vasthouden van gegeten verzadigde vetten. De lever maakt ook meer vetten uit koolhydraten als mensen met normaal insulineniveau in een hoogcalorisch dieet verzadigde vetten vervangen door koolhydraten met een hoge glycemische index, en als mensen met het metabolisch syndroom een laagcalorisch dieet met veel koolhydraten en weinig vet nemen.
[Knip - ga ik denk ik nog wel vertalen, gaat over de precieze effecten van een hoog gehalte aan verzadigde vetten in je lichaam]
We concluderen dat het voorkomen van de ophoping van verzadigde vetten door vermindering van inname van koolhydraten met een hoge glycemische index effectiever is in het voorkomen van hart-en vaatziekten dan vermindering van de inname van verzadigde vetten op zich.

Ja, wij wisten het al, maar het is toch prettig dat de dokters er ook achter komen.

spitsoor

Berichtdoor spitsoor » 26 Okt 2011, 21:38

heb de link doorgestuurd naar dagblad van het noorden en rtv noord. oh, enneeee ook ff naar RTL (je weet het niet, iemand zou het kunnen lezen....)
wel vreemd hè, dat dit helemaal doodgezwegen wordt.....mag niet al te bekend worden vermoed ik.....

Lola

Berichtdoor Lola » 27 Okt 2011, 16:46

Denk je dat echt? Ik weet het niet hoor. Er wordt heel veel interessants gepubliceerd dat nooit wordt opgepikt door de populaire media, en veel van wat er wel wordt opgepikt is juist helemaal niet vernieuwend of interessant. Het is voor buitenstaanders vaak moeilijk om te beoordelen wat nu echt een doorbraak is in een discipline.
Dat specifiek dit onderzoek (nog) niet is opgepikt kan komen omdat het in een klein Nederlands blaadje staat. De 'belangrijkheid' van wetenschappelijke tijdschriften wordt uitgedrukt in de impact factor; deze is voor dit blad 1.5 (ter vergelijking, die van The Lancet is 33.6, die van Nature is 30.1).

Ik denk overigens ook niet dat wij dit 'al lang wisten': dat "Hepatic de novo lipogenesis from CHO is also stimulated during eucaloric dietary substitution of SAFA by CHO with high glycaemic index in normo-insulinaemic subjects" wist ik in ieder geval niet. Wat hier gedeeld wordt aan ervaringen is iets heel anders dan een systematisch onderzoek naar factoren die CVD veroorzaken. Ik zou er juist blij mee zijn.

spitsoor

Berichtdoor spitsoor » 27 Okt 2011, 19:31

ze zeggen ook dat het vervangen van verzadigde vetten door Koolhydraten een slecht idee is.
:weetniet: waar heb ik dat nou toch eerder gehoord....

het is toch fijn om te weten dat juist hoog glycemische koolhydraten meer prevalentie van HVZ geven dan SAFA's bij niet suikerzieken??
vind ik wel hoor. en er is een journalist mee bezig, die heeft ook al contact gehad met twee van de artsen en heeft al
eens een artikel over hun hypothese geschreven. hij had de paper nog niet gelezen.

hij wenst van mij graag te weten wie ik vind dat het boetekleed moeten aantrekken....

suggesties anyone?? voedingscentrum, gezondheidsraad, minister van vwo????

Maan
Site Admin
Atkins sinds: januari 2003
fase: 4

Berichtdoor Maan » 27 Okt 2011, 19:44

Voedingscentrum, die claimen onafhankelijk advies te geven, zowel naar de overheid als naar de burgers. Maar ook de Europese voedingsraad, hoe heet ie ook al weer??? Het voedingscentrum volgt europa.

Misschien staat hier iets in http://www.foodlog.nl/artikel/vet_en_he ... ngscentrum
op foodlog wordt regelmatig over deze materie geschreven.
Als je daar zoekt op voedingscentrum kom je een hoop tegen.

spitsoor

Berichtdoor spitsoor » 24 Nov 2011, 23:09

heerlijk, heb net eenmailwisseling gehad met één van de schrijvers van deze paper, prof Muskiet.

ook hij onderschrijft de hier redelijk overheersende overtuiging dat cholesterol an sich niet slecht is, en dat
er door de voeding valse markers ontstaan waardoor mensen ten onrechte aan de statines zijn.

ik ga nog even door en kijk wel waar dit eindigt......als ik een interessant verhaal heb plaats ik het.

nog even een citaat van prof Muskiet aangaande de muur waar "we" bij onze artsen massaal tegen oplopen
"U bent dan weliswaar geen arts, maar u heeft het perfect begrepen waarvoor mijn complimenten. Overigens, er zijn maar weinig artsen die dit begrijpen, want de meeste hebben immers MEDICIJNEN gestudeerd. Dus zal dit onderwerp nooit iets worden, lang leve de statines waarbij je gewoon je slagroomtaart kunt blijven nuttigen! "

en bedankt!!

spitsoor

Berichtdoor spitsoor » 25 Nov 2011, 10:01

hij heeft me trouwens nog een artikel gestuurd dat hij in 2005 heeft geschreven over voeding (en het verband met o.a. FH).
dit issem:
http://www.nvkc.nl/publicaties/document ... 63-184.pdf

Terug naar “Wetenschappelijke publicaties over Atkins”