Koolhydratenteller van Atkins site

vragen over de inductieperiode
Dionne
Geslacht: vrouw
Atkins sinds: 1 September
Land: Nederland
fase: 1

Koolhydratenteller van Atkins site

Berichtdoor Dionne » Wo 02 Sep 2015, 10:41:37

Hoi allemaal,

Ik ben echt net begonnen met dit dieet, en ik heb een vraag over de koolhydraten tellen.
Op de site van atkins staat een koolhydratenteller, deze heb ik gisteren gebruikt. Maar nu heb ik ook andere sites bezocht, en het valt me op dat de koolhydraten overal verschillen. Nu weet ik niet meer wat ik moet gebruiken.

Is de koolhydratenteller van atkins zelf (http://nl.atkins.com/gratis-begeleiding ... eller.html) te vertrouwen?
Want als ik deze niet gebruik maar een andere, kom ik ineens op veel meer koolhydraten uit.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes,
Dionne

NenaDubois
Moderator
Atkins sinds: 23/01/2005
Land: Belgie

Re: Koolhydratenteller van Atkins

Berichtdoor NenaDubois » Wo 02 Sep 2015, 14:11:03

Ik heb die koolhydratenteller eens even uitgeprobeerd en vind hem bijzonder onhandig omdat je niet zelf de hoeveelheid kan ingeven. Er wordt automatisch berekend per stuk (zélfs voor champignons, aardbeien, hazelnoten!!... :stom: ), per eetlepel, per 100ml,... Het is veel handiger als alles per 100g of 100ml berekend wordt.
Blijkbaar 'kent' hij bijv. ook geen volle melk - enkel halfvolle :weetniet: - en zo zullen er nog wel meer voedingsmiddelen zijn die je daar niet kan berekenen.

Je kan dus beter een andere teller gebruiken. Ik durf niet te zeggen welke nu de beste is maar ik gebruik meestal de voedingswaardetabel.nl (http://www.voedingswaardetabel.nl/). Je kan sowieso best de voedingswaarden van verschillende tellers met elkaar vergelijken en daarvan dan een gemiddelde aannemen.
Amerikaanse koolhydraattellers gebruik je beter niet want die geven vaak hogere waarden omdat de vezels er nog niet afgetrokken zijn (bij Europese meestal wel). Vezels hoef je namelijk niet te tellen omdat die onverteerbaar zijn.

Bij verpakte voedingsmiddelen hou ik mij aan de ingrediëntenlijst en/of de voedingswaardetabel die op de verpakking vermeld staat (en hoop dan maar dat die juist is :P )

In het begin lijkt dit allemaal heel omslachtig en ingewikkeld maar wees gerust... na een tijdje ken je het aantal kh van heel wat voedingsmiddelen gewoon vanbuiten :ja:. En vermits tijdens de inductiefase de koolhydraten bijna uitsluitend uit groenten komen, kan je ook gebruik maken van deze handige groentenlijst: http://www.atkinsforum.info/forum/viewt ... p?f=5&t=31

Dionne
Atkins sinds: 1 September
Land: Nederland
fase: 1

Re: Koolhydratenteller van Atkins site

Berichtdoor Dionne » Wo 02 Sep 2015, 14:26:08

Heel erg bedankt voor je reactie!
Ik had zelf inderdaad ook gemerkt dat de teller niet alles kent, en dat vond ik best wel vervelend. Maar de site die je noemde is echt super. Ik kan ineens veel meer producten etc. vinden. Echt super!

Ik hoop inderdaad dat ik er snel aan ga wennen, en het ga onthouden. Ik moet nu nog alles opzoeken :P .

Terug naar “Beginnersvragen”